6 martie 2025 - Comisia simplifica normele privind durabilitatea si investitiile UE


Până la sfârșitul acestui mandat, Comisia Europeană și-a fixat un obiectiv ambițios, și anume reducerea cu cel puțin 25% a sarcinilor administrative și cu cel puțin 35% a sarcinilor care revin  IMM-urilor. În acest sens, un pas important înainte a constat în recenta adoptare a unui nou pachet de propuneri pentru a simplifica regulile UE, a stimula competitivitatea și a debloca o capacitate suplimentară de investiții.

Pachetul „Omnibus” reunește propuneri într-o serie de domenii legislative conexe, acoperă o simplificare de anvergură în domeniile raportării privind finanțarea durabilă, obligației de diligență a întreprinderilor în materie de durabilitate, taxonomiei UE, mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră și programelor europene de investiții.

Aceste propuneri vor reduce complexitatea cerințelor UE pentru toate întreprinderile, în special pentru IMM-uri și întreprinderi mici cu capitalizare medie, vor concentra cadrul de reglementare pentru companii mai mari care ar putea avea un impact mai mare asupra climei și mediului, permițând în același timp companiilor să aibă acces la finanțare durabilă pentru tranziția lor curată.

Dacă vor fi adoptate și implementate așa cum sunt stabilite, estimările arată că aceste propuneri vor aduce economii totale în costurile administrative anuale de aproximativ 6,3 miliarde EUR și vor mobiliza o capacitate suplimentară de investiții publice și private de 50 de miliarde EUR pentru a sprijini prioritățile politicii.

O raportare mai accesibilă și eficientă privind durabilitatea

Principalele modificări în domeniul raportării durabilității (Directiva privind raportarea de către întreprinderi de informații privind durabilitatea – CSRD și taxonomia UE - CSDDD) propun:

  • eliminarea a aproximativ 80% dintre companii din sfera de aplicare a CSRD, concentrând obligațiile de raportare pentru cele mai mari companii care sunt mai susceptibile de a avea și cel mai mare impact asupra oamenilor și asupra mediului;
  • evitarea situaţiilor în care cerințele de raportare a durabilității pentru companiile mari împovărează companiile mai mici din lanțurile lor valorice;
  • o amânare cu doi ani (până în 2028) a aplicării cerințele de raportare pentru companiile din domeniul de aplicare al CSRD și care ar fi trebuit să raporteze începând cu 2026 sau 2027;
  • limitarea sarcinilor de raportare a taxonomiei UE la cele mai mari companii (corespunzător domeniului de aplicare al CSDDD), păstrând totodată posibilitatea de a raporta voluntar pentru celelalte companii mari în viitorul domeniu de aplicare al CSRD; se așteaptă ca acest lucru să genereze economii semnificative de costuri pentru companiile mai mici, permițând în același timp întreprinderilor care doresc să aibă acces la finanțare durabilă să continue raportarea;
  • introducerea opțiunii de raportare a activităților care sunt parțial aliniate cu taxonomia UE, încurajând o tranziție ecologică treptată;
  • introducerea unui prag financiar pentru raportarea taxonomiei și reducerea formatele complexității de raportare cu aproximativ 70%;
  • introducerea de simplificări ale celor mai complexe criterii din cadrul principiilor „Fără daune semnificative” (DNSH) pentru prevenirea și controlul poluării legate de utilizarea și prezența substanțelor chimice care se aplică orizontal tuturor sectoarelor economice din taxonomia UE – ca prim pas în revizuirea și simplificarea tuturor acestor criterii DNSH;
  • ajustarea, printre altele, a principalului indicator de performanță bazat pe taxonomie pentru bănci, Green Asset Ratio (GAR).

 Principalele schimbări în domeniul obligațiilor de diligență pentru sustenabilitate

  • simplificarea cerințelor de diligență în materie de durabilitate, astfel încât companiile să evite complexitățile și costurile inutile, de ex. extinderea cerințelor de diligență asupra partenerilor de afaceri direcți, reducerea frecvenței evaluărilor periodice și monitorizării partenerilor;
  • reducerea sarcinilor pentru IMM-uri prin limitarea cantității de informații solicitate ca parte a cartografierii lanțului valoric de către companiile mari;
  • armonizarea mai bună a cerințelor de diligență pentru a asigura condiții echitabile în întreaga UE;
  • eliminarea condițiilor privind răspunderea civilă, menținând dreptul victimelor la despăgubiri și protejând companiile împotriva supracompensării, în cadrul regimurilor de răspundere civilă ale statelor membre;
  • acordarea unui interval de timp mai lung pentru pregătirea de conformare față de noile cerințe.

Simplificarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) pentru un comerț mai echitabil

  • scutirea micilor importatori de obligațiile CBAM, în principal a IMM-urilor, prin introducerea unui nou prag anual cumulativ de 50 de tone per importator, eliminând astfel obligațiile pentru aproximativ 182.000 sau 90% dintre importatori, acoperind în același timp peste 99% emisii în domeniu;
  • simplificarea regulilor pentru companiile care rămân în domeniul de aplicare CBAM, privind autorizarea declaranților CBAM, inclusiv al calculului emisiilor încorporate și a cerințelor de raportare;
  • eficientizarea CBAM pe termen lung, prin întărirea regulilor și, astfel, evitarea eludării și abuzului;
  • această simplificare precede o viitoare extindere a CBAM la alte sectoare ETS, mărfuri din aval, urmată de o nouă propunere legislativă privind extinderea domeniului de aplicare a CBAM la începutul anului 2026.

 Deblocarea oportunităților de investiții

  • sporirea capacității de investiții a UE prin utilizarea profiturilor din investițiile anterioare, precum și prin utilizarea optimizată a fondurilor încă disponibile din cadrul instrumentelor anterioare, permițând astfel să fie puse la dispoziție întreprinderilor mai multe fonduri; se preconizează că această măsură va mobiliza aproximativ 50 de miliarde EUR în investiții publice și private suplimentare; capacitatea sporită a InvestEU va fi utilizată în principal pentru a finanța activități mai inovatoare în sprijinul politicilor prioritare, cum ar fi Competitiveness Compass și Clean Industrial Deal;
  • stimularea unor contribuții mai mari din partea statelor membre la program și sprijinirea propriilor afaceri și mobilizarea investițiilor private;
  • simplificarea cerințelor administrative pentru intermediarii financiari și destinatarii finali, în special IMM-urile; se preconizează că măsurile de simplificare propuse vor genera economii de 350 de milioane de euro.

 

Informații suplimentare și referințe

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_614

 

Urmăriți-ne în fiecare joi pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de Facebook al ADRBI sau pe e-mail.

Împreună facem tranziția spre viitoarea Europă.

Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistență și Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.

Pentru detalii privind activităţile noastre şi serviciile oferite, vă rugăm să trimiteţi mesaj la: imm@adrbi.ro.

ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti

contacteaza-ne la
contact@adrbi.ro