6 mai 2021 - Ciclul de viata al produselor intr-o economie circulara (2)


Faza utilizare

Realizarea obiectivelor circulare în această fază poate diferi foarte mult de la un produs la altul și de la o întreprindere la alta. Comportamentul utilizatorilor joacă un rol cheie în determinarea modului în care produsele sunt utilizate și gestionate până la sfârșitul fazei de utilizare. Chiar dacă există pe piață produse concepute pentru circularitate, cu soluții adecvate de reutilizare și reciclare, utilizatorul este cel care decide ce tip de produs să utilizeze – care sunt proiectate pentru circularitate sau sunt convenționale, cât timp să-l folosească, cât de des să îl înlocuiască, dacă să îl repare când se strică și dacă va fi refolosit. În consecință, conștientizarea și educarea consumatorilor sunt esențiale pentru această fază. În ceea ce privește producătorul, un model de afaceri inovativ în faza de utilizare trebuie să se concentreze pe creșterea gradului de reutilizare a produselor, utilizarea pe o durată mai îndelungată a acestora, pe oferirea de servicii de reparare în proximitate. Caracteristică acestei faze este trecerea de la procurarea și deținerea produselor în proprietate la practicile care se concentrează mai degrabă pe funcția sau performanța produsului. Exemple de ‘product-service model’ sunt deja clasicele servicii de tip ‘rent a car’ sau ‘leasing’. Consumatorul plătește, așadar, doar accesul la produs, nu produsul în sine.

 

Faza de sfârșit de ciclu

Această fază începe când un produs își pierde funcționalitatea originală sau valoarea. În economia actuală, produsele devin deșeuri, iar după colectarea corespunzătoare, intră în sistemul de gestionare a deșeurilor care le asigură reciclarea, recuperarea energiei sau eliminarea. Cu toate acestea, alte practici devin tot mai importante în atingerea obiectivelor circulare, cum ar fi colectarea produselor pentru reutilizare, redistribuirea pentru valorificare în alte scopuri sau recuperarea materialelor pentru a crea o nouă valoare. Iată un exemplu: firme de asigurări care colaborează cu companii ce oferă servicii de reparare și înlocuire a telefoanelor inteligente. Firmele de asigurări obișnuiau să furnizeze un telefon nou clienților, fără a mai verifica cererile de despăgubire ale acestora, deoarece ar fi fost prea scump. După trecerea la o abordare mai circulară, toate solicitările de despăgubire au fost transferate către compania de service pentru telefoane, care verifică dacă daunele și revendicările sunt reale și, dacă da, repară telefonul, dacă este posibil. Clientul poate opta pentru primirea imediată a unui telefon recondiționat, în loc să aștepte repararea propriului produs. Acest model are ca rezultat beneficii importante. Pe de o parte, firmele de asigurări înregistrează economii prin reducerea costurilor directe, iar, pe de altă parte, companiile care asigură serviciul de depanare a telefoanelor colectează venituri suplimentare din vânzarea modelelor recondiționate, care nu au mai fost solicitate de proprietarii lor inițiali. 

 

Referințe și informații suplimentare:

https://www.eea.europa.eu/publications/a-framework-for-enabling-circular/a-framework-for-enabling-circular

 

Urmăriți-ne în fiecare joi, pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de facebook al ADRBI sau pe e-mail.

Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.

 

Pentru abonare la materialele elaborate în timpul campaniei şi informaţii suplimentare, vă rugăm să trimiteţi un mesaj la adresa: cristina.roua@adrbi.ro.

Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistenţă şi Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.

ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti

contacteaza-ne la
contact@adrbi.ro