5 septembrie 2024 - Actul european privind inteligenta artificiala
Actul european privind inteligența artificială
Actul privind inteligența artificială (IA) este primul regulament cuprinzător din lume privind inteligența artificială. Actul legislativ privind IA este conceput pentru a se asigura că IA dezvoltată și utilizată în Uniunea Europeană este de încredere, cu garanții pentru protejarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor. Legea urmărește să instituie o piață internă armonizată pentru IA în UE, încurajând adoptarea acestei tehnologii și creând un mediu favorabil inovării și investițiilor.
Legea privind IA introduce o definiție prospectivă a IA, bazată pe siguranța produselor și pe o abordare bazată pe riscuri în UE:
- risc minim: majoritatea sistemelor de IA, cum ar fi sistemele de recomandare bazate pe IA și filtrele spam, se încadrează în această categorie; pentru aceste sisteme nu este nicio obligație în temeiul Actului privind IA din cauza riscului minim la adresa drepturilor și siguranței cetățenilor; întreprinderile pot adopta în mod voluntar coduri de conduită suplimentare;
- risc specific în materie de transparență: sistemele de IA, cum ar fi roboții de chat, trebuie să dezvăluie în mod clar utilizatorilor că interacționează cu o mașină; anumite conținuturi generate de IA, inclusiv deep fake, trebuie etichetate ca atare, iar utilizatorii trebuie să fie informați atunci când se utilizează sisteme biometrice de clasificare sau de recunoaștere a emoțiilor; în plus, furnizorii vor trebui să proiecteze sistemele în așa fel încât orice conținut artificial (audio, video, text și imagini) să fie marcat într-un format care poate fi citit automat și să fie detectabil ca fiind generat sau manipulat artificial;
- risc ridicat: sistemele de IA identificate ca prezentând un grad ridicat de risc vor trebui să respecte cerințe stricte, inclusiv sisteme de atenuare a riscurilor, o înaltă calitate a seturilor de date, înregistrarea activității, documentație detaliată, informații clare pentru utilizatori, supravegherea umană și un nivel ridicat de robustețe, acuratețe și securitate cibernetică; cadrul de testare (regulatorysandbox) în materie de reglementare va facilita inovarea responsabilă și dezvoltarea unor sisteme de IA conforme; astfel de sisteme de IA cu grad ridicat de risc includ, de exemplu, sistemele de IA utilizate pentru recrutare personal sau pentru a evalua dacă o persoană are dreptul de a obține un împrumut sau de a administra roboți autonomi;
- risc inacceptabil: vor fi interzise sistemele de IA considerate a fi o amenințare clară la adresa drepturilor fundamentale ale persoanelor; printre acestea se numără sistemele sau aplicațiile IA care manipulează comportamentul uman pentru a eluda voința liberă a utilizatorilor, cum ar fi jucăriile care utilizează asistența vocală care încurajează comportamentul periculos al minorilor, sistemele care permit un „scor social” de către guverne sau întreprinderi, precum și anumite aplicații ale poliției predictive; în plus, vor fi interzise unele utilizări ale sistemelor biometrice; este cazul sistemelor de recunoaștere a emoțiilor utilizate la locul de muncă, al unor sisteme de împărțire a oamenilor pe categorii sau al identificării biometrice de la distanță în timp real în scopul asigurării respectării legii în spațiile accesibile publicului (cu excepții restrânse).
Pentru a completa acest sistem, Actul privind IA introduce, de asemenea, norme pentru așa-numitele modele de IA de uz general, care sunt modele de IA foarte capabile, concepute pentru a îndeplini o gamă largă de sarcini, cum ar fi generarea de text asemănător cu cel generat de factorul uman. Modelele de IA de uz general sunt utilizate din ce în ce mai mult drept componente ale aplicațiilor IA. Legea privind IA va asigura transparența de-a lungul lanțului valoric și va aborda posibilele riscuri sistemice ale modelelor celor mai capabile.
Aplicarea și asigurarea respectării normelor privind IA
Statele membre trebuie să desemneze autoritățile naționale competente până la 2 august 2025, care vor supraveghea aplicarea normelor pentru sistemele de IA și vor desfășura activități de supraveghere a pieței. Oficiul pentru IA al Comisiei va fi principalul organism de punere în aplicare a Legii privind IA la nivelul UE, precum și autoritatea de asigurare a respectării normelor pentru modelele de IA de uz general.
Trei organisme consultative vor sprijini punerea în aplicare a normelor. Comitetul european pentru inteligența artificială va asigura o aplicare uniformă a Actului privind IA în toate statele membre ale UE și va acționa ca principal organism de cooperare între Comisie și statele membre. Un grup științific de experți independenți va oferi consiliere tehnică și conținut cu privire la asigurarea respectării legislației. În special, acest grup poate emite alerte către Oficiul pentru IA cu privire la riscurile asociate modelelor de IA de uz general. Oficiul pentru IA poate primi, de asemenea, orientări din partea unui forum consultativ, alcătuit din diverse părți interesate.
Întreprinderile care nu respectă normele vor fi amendate. Amenzile ar putea ajunge până la 7 % din cifra de afaceri anuală globală pentru încălcări ale aplicațiilor IA interzise, până la 3 % pentru încălcări ale altor obligații și până la 1,5 % pentru furnizarea de informații incorecte. Actul este in vigoare din luna august a.c.
Informații suplimentare și referințe
https://artificialintelligenceact.eu/
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_4123
Urmăriți-ne pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de facebook al ADRBI sau pe e-mail.
Împreună facem tranziția spre viitoarea Europă.
Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistență și Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.
Pentru detalii privind activităţile noastre şi serviciile oferite, vă rugăm să trimiteţi mesaj la: imm@adrbi.ro.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti