30 martie 2023 - Noi reguli europene privind dreptul utilizatorilor finali la repararea bunurilor


Dezvoltarea serviciilor de reparații vor contribui la reducerea volumului de deșeuri - noi reguli europene privind dreptul utilizatorilor finali la repararea bunurilor

În ultimele decenii, atunci când un produs se defecta, acesta era mai degrabă înlocuit decât reparat, iar utilizatorii finali nu au primit niciodată suficiente stimulente pentru a-și repara bunurile la expirarea garanției legale. Se aruncă, astfel, produse care sunt adesea viabile și care pot fi reparate, dar care sunt adesea aruncate prematur, fapt care produce 35 de milioane de tone de deșeuri, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 261 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră în UE în fiecare an. De asemenea, se estimează că înlocuirea produselor în locul reparării lor îi costă pe utilizatorii finali aproape 12 miliarde EUR pe an.

În acest context si urmărind obiectivele Pactului Verde European, mai ales pe cele privind reducerea cantității de deșeuri depozitate, Comisia Europeană a adoptat o nouă propunere privind norme comune de promovare a reparării bunurilor. Propunerea le va permite utilizatorilor finali să repare mai ușor și mai ieftin produsele, în loc să cumpere unele noi. În plus, o cerere mai mare în acest sens va da un impuls sectorului reparațiilor, stimulându-i în același timp pe producători și vânzători să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile. Se estimează că inițiativa va genera creștere economică și investiții în UE în valoare de 4,8 miliarde EUR.

Normele propuse vor asigura faptul că mai multe produse decât în prezent sunt reparate înainte să le expire garanția legală și că, totodată, consumatorii au la dispoziție opțiuni mai simple și mai ieftine de reparare a produselor care pot fi remediate din punct de vedere tehnic (cum ar fi aspiratoarele sau, în curând, tabletele și telefoanele inteligente) atunci când garanția legală a expirat sau când bunul nu mai funcționează din cauza uzurii.

 

Noile măsuri pentru promovarea și facilitarea reparațiilor și a reutilizării

Propunerea introduce un nou „drept la reparare” pentru utilizatorii finali, atât înainte de expirarea garanției legale, cât și după expirarea acesteia.

Înainte de expirarea garanției legale, vânzătorii vor fi obligați să ofere opțiunea de reparație, cu excepția cazului în care aceasta este mai costisitoare decât înlocuirea produsului.

După expirarea garanției legale, utilizatorii finali vor avea la dispoziție un nou set de drepturi și instrumente pentru ca repararea să devină o opțiune ușoară și accesibilă:

  • dreptul de a solicita producătorilor, în temeiul legislației UE, repararea produselor care pot fi remediate din punct de vedere tehnic, cum ar fi o mașină de spălat rufe sau un televizor. Astfel, utilizatorii finali vor avea întotdeauna la cine să apeleze atunci când optează să își repare produsele, iar producătorii vor fi încurajați să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile;
  • obligația producătorilor de a-i informa pe utilizatorii finali cu privire la produsele pe care sunt obligați să le repare ei înșiși;
  • o platformă online pentru identificarea firmelor de reparații, care să îi pună în legătură pe utilizatorii finali cu reparatorii și cu vânzătorii de bunuri recondiționate din zona în care locuiesc. Platforma va permite efectuarea de căutări în funcție de zonă și de standardele de calitate dorite, ajutându-i pe utilizatorii finali să găsească oferte atractive și sporind vizibilitatea reparatorilor;
  • un formular european de informații privind repararea, pe care consumatorii îl vor putea solicita oricărui reparator. Formularul va asigura transparența în ceea ce privește condițiile și prețul reparațiilor și va facilita comparația ofertelor de reparații;
  • un standard european de calitate pentru serviciile de reparații, pentru a-i ajuta pe utilizatorii finali să îi identifice pe reparatorii care se angajează să asigure o calitate mai bună. Acest standard de „reparare ușoară” va fi deschis tuturor reparatorilor din întreaga UE care doresc să se angajeze să respecte standarde minime de calitate, de exemplu pe baza duratei sau a disponibilității produselor.

Etapele următoare: Propunerea Comisiei trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de Consiliu.

Informații suplimentare și referințe

Propunerea de directivă privind regulile comune de promovare a reparării bunurilor: https://commission.europa.eu/document/afb20917-5a6c-4d87-9d89-666b2b775aa1_en

Eurobarometru privind percepția asupra tranziției verzi:

https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2672  

 

Urmăriți-ne în fiecare joi, pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de Facebook al ADRBI sau pe e-mail.

Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.

Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistență și Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.

 

Pentru detalii privind activitățile noastre și serviciile oferite, vă rugăm să trimiteți mesaj la: imm@adrbi.ro.

ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti

contacteaza-ne la
contact@adrbi.ro