3 iunie 2021 - Modele de afaceri in tranzitia catre o industrie textila circulara (4)
Reciclarea și reutilizarea materialelor
Produsele care nu pot fi refolosite în scopul lor original pot fi transformate în materii prime noi pentru (re)fabricare. În contextul textilelor, obiectivele circulare pot fi atinse prin reutilizarea țesăturilor și transformarea acestora în produse textile noi, metodă adesea denumită reciclare sau reutilizare creativă (‘upcycling’) și prin reciclarea industrială a fibrelor și materialelor textile și producerea de materiale noi. Ambele metode au ca rezultat reducerea consumului de materii prime neprelucrate și a deșeurilor textile.
Activitățile ‘upcycling’ sunt efectuate, de cele mai multe ori, acasă, în scopuri necomerciale. Crearea de haine, mobilier și accesorii din materiale vechi se face adesea ca un hobby. În ultimii ani, apariția platformelor online specializate a oferit piețe accesibile artizanilor și micilor antreprenori pentru a-și vinde produsele pe tot globul (Handmade at Amazon, sell.amazon.com/programs/handmade.html?ref_=asus_soa_rd& sau Society 6, society6.com/apparel-bags ). Inițiativele de afaceri în ceea ce privește reutilizarea creativă sunt în mare parte la scară redusă, deși unele firme au reușit să devină branduri populare. Unele companii transmit mesajul în ceea ce privește preocuparea lor pentru dezvoltare durabilă prin imprimeuri și desene distinctive care rămân reconoscibile după reutilizare sau prin evidențierea istoriei materiilor prime și procesului de producție artizanală folosind forța de muncă locală. Există mai multe mărci care produc și comercializează genți de mână, portofele și alte accesorii ce utilizează, ca materii prime, prelate vechi pentru camioane, îmbrăcăminte de lucru uzată sau steaguri și bannere vechi (Flagbag, flagbag.be, Freitag, www.freitag.ch/en/materials, Pour, pourproduct.com/ons-verhaal, Volverup, volverup.com). Alte mărci atrag atenția asupra beneficiilor potențiale pentru sănătate ale textilelor refolosite în comparație cu textilele virgine. Un exemplu este producerea de pături și prosoape pentru copii din textile de uz casnic uzate care, datorită numeroaselor cicluri de spălare anterioare, conțin o încărcătură chimică mult mai mică decât textilele noi (Stormie Poodle, stormiepoodle.com). Acest tip de branding eco sau pro-sănătate permite companiilor să își vândă produsele la prețuri mai mari, obținând în același timp materiile prime gratuit sau la un cost redus prin programe ‘buy-back’ sau parteneriate cu furnizori de deșeuri, precum municipalitățile sau organizatorii de evenimente în cazul utilizării bannerelor etc. Astfel de parteneriate, în care o companie utilizează deșeurile altei companii ca resursă, sunt denumite ‘simbioze industriale’ (‘industrial symbiosis’). Activitățile de ‘upcycling’ sunt realizate, în principal, de mici întreprinzători sau întreprinderi mici și mijlocii axate pe dezvoltare durabilă, antreprenoriat social și modele inovatoare.
Pe de altă parte, producătorii de textile utilizează fibre reciclate ca înlocuitor pentru fibrele virgine pentru a-și reduce amprenta de mediu. Multe mărci care utilizează fibre reciclate menționează acest aspect în mod deliberat pe etichetele produsului sau în mesajele de promovare pentru a atrage clienții preocupați de protejarea mediului și conștienți de avantajele aplicării principiilor sustenabilității. Exemple, cum ar fi produse textile cu până la 50% fibre reciclate sau articole de îmbrăcăminte sport din poliester reciclat din sticle PET sau nailon reciclat din plase de pescuit, sunt numeroase în industria confecțiilor. (Adidas, Econyl, econyl.com, HNST, www.letsbehonest.eu).
Activitățile de reciclare creativă sunt considerate încă, în mare parte, practici de nișă realizate la scară mică și care se confruntă cu unele provocări cheie. Spre deosebire de producția de masă standardizată, procesul de fabricație în contextul reciclării creative este personalizat și necesită muncă intensivă, personal calificat și echipamente specifice, precum și spațiu de producție și depozitare, oferind mai puține oportunități pentru economiile de scară. Disponibilitatea de facilități, cum ar fi spații pentru producători, baze de date cu surse pentru materiale, centre de colectare și centre de închiriere instrumente și echipamente de lucru ar atenua unele dintre barierele care împiedică micii antreprenori să se angajeze în activități de reciclare creativă. În plus, programele de formare profesională pentru abilități tehnice, cum ar fi cusutul, repararea, testarea calității etc. sau pentru gestionarea afacerilor, evaluarea riscurilor și marketing, management financiar și juridic etc., ar încuraja întreprinzătorii mici să înceapă afaceri bazate pe reciclarea creativă. De asemenea, promovarea și facilitarea colaborării și formarea de rețele de astfel de afaceri, de exemplu, prin evenimente, competiții locale și hub-uri de cunoaștere, ar permite schimbul de experiență, abilități, resurse, cunoștințe.
Modelele de afaceri bazate pe reciclarea fibrelor se confruntă, de asemenea, cu provocări importante. În timp ce tehnologia pentru reciclare permite utilizarea fibrelor reciclate pentru producerea de materiale textile noi, fără multe modificări ale proceselor de filare și ale proceselor de fabricație a textilelor, companiile au dificultăți în găsirea materialelor care respectă standardele de calitate și a cantităților minime necesare (există o lipsă de furnizori specializați în fibre reciclate de înaltă calitate și o lipsă de informații și standarde accesibile). În ciuda existenței unor întreprinderi mici și mijlocii și a unor companii mari care produc fibre și fire reciclate, acestea se adresează, deocamdată, doar piețelor de nișă.
O altă problemă se referă la adoptarea pe piață a produselor reciclate. Cercetarea și inovarea sunt necesare pentru a sprijini crearea unui sector de reciclare pe deplin funcțional pentru textile, stimulând în același timp cererea pieței de fibre și fire reciclate și reciclabile, atât în industria textilă, cât și în alte industrii, cum ar fi industria materialelor plastice. Pe de altă parte, clienții sunt deseori reticenți în achiziționarea acestor tipuri de produse și, în prezent, doar un număr mic de clienți le achiziționează. Motivele sunt diverse și variază de la lipsa de garanție a calității materialelor utilizate, la prețurile ridicate în comparație cu ale produselor similare, până la numărul limitat de opțiuni disponibile în ceea ce privește dimensiunea și culoarea. Astfel, creșterea gradului de conștientizare cu privire la impactul asupra mediului al producției textile și la beneficiile reciclării sunt esențiale pentru creșterea interesului consumatorilor.
Referințe și informații suplimentare:
Raport Eionet - ETC / WMGE 2021/
https://www.eionet.europa.eu/etcs/etc-wmge/products/business-models-in-a-circular-economy
Urmăriți-ne în fiecare joi, pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de facebook al ADRBI sau pe e-mail.
Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.
Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistenţă şi Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti