27 mai 2021 - Modele de afaceri in tranzitia catre o industrie textila circulara (3)
Colectarea și revânzarea
Închiderea buclei în ceea ce privește materialele din care este compus un produs, este un principiu fundamental al economiei circulare. Modelele de afaceri care vizează închiderea buclei au ca scop exploatarea valorii reziduale prin colectarea deșeurilor și pregătirea acestora pentru reutilizare sau reciclare. Există mai multe modele de afaceri construite în jurul colectării și revânzării materialelor textile.
Se poate face o distincție între companiile care efectuează doar preluări selective/‘selective take-back’ și companiile care colectează orice fel de textile.
Preluarea selectivă poate fi operată de compania care deține marca respectivă și care acceptă doar propria marcă pentru a fi returnată sau, pe lângă propria marcă, și alte mărci; adesea, preluarea se face în parteneriat cu o firmă de colectare (Patagonia, wornwear.patagonia.com, Havep, havep.com/de-en/sustainability-collection-recycling). Colectarea selectivă poate fi realizată și de către o terță parte, cum ar fi magazinele second-hand sau furnizorii de soluții care aplică propriul sistem de selecție a mărcilor populare de calitate superioară, a celor semnate de designeri renumiți sau a articolelor de îmbrăcăminte “vintage” (de exemplu I:CO,www.ico-spirit.com/en/services sau The Renewal Workshop, renewalworkshop.com/pages/howrenewalworks). Scopul este de a selecta și pregăti articolele (curățare, reparare dacă este cazul, verificarea calității, ‘rebranding’ în unele cazuri) pentru refolosire și revânzare. De obicei, clienții care aduc sau trimit articolele uzate la magazin primesc un voucher sau o sumă de bani pentru articolele acceptate, în general după revânzare. Articolele care nu se vând sunt returnate proprietarului sau sunt donate în scopuri caritabile. Revânzarea se face la prețuri reduse în cadrul magazinelor second-hand sau pe platformele online. Astfel de afaceri atrag clienții care caută calitate superioară sau originalitate la prețuri mai mici. De asemenea, activitățile de colectare și revânzare sunt desfășurate și pentru hainele pentru copii care sunt purtate pentru o perioadă foarte scurtă de timp și care suferă o uzură redusă. Există numeroase astfel de magazine specializate în îmbrăcămintea pentru copii destinată reutilizării (Mic Mac Minuscule, micmacminuscule.be/en/).
Companiile care se angajează în programe generale de colectare preiau haine, încălțăminte și textile de uz casnic, indiferent de starea sau marca lor. Multe mărci populare de îmbrăcăminte organizează în mod regulat campanii de colectare a îmbrăcămintei sau încălțămintei, sensibilizând clienții cu privire la deșeurile textile și uneori motivându-i să aducă articole uzate oferind vouchere de reducere pentru achiziții noi (de exemplu Esprit, H&M, Levi’s). O practică obișnuită operată de industriile de deșeuri sau de organizații caritabile este colectarea în containere amplasate în diverse locuri cu acces facil. Textilele colectate prin aceste sisteme, în principal îmbrăcămintea, pot aparține oricărei mărci, iar calitatea lor este, în general, mult inferioară. Textilele colectate sunt clasificate și sortate de către organizații din industria textilă sau de caritate. Adesea, voluntarii sau lucrătorii sociali sunt implicați în sortare și revânzare, iar veniturile se îndreaptă către organizațiile caritabile sau inițiativele comunitare.
Modelele de afaceri bazate pe colectarea și revânzarea textilelor uzate trebuie să depășească bariera costurilor logisticii colectării și sortării ridicate în raport cu veniturile relativ mici. Mai mult decat atât, mulți clienți tind să prefere articolele noi în locul celor uzate. Drept urmare, multe magazine second-hand oferă o combinație de articole noi și uzate. Pentru a depăși bariera costurilor de colectare, manipulare și sortare, o cale este folosirea tehnologiilor noi automatizate. Pentru articolele care nu mai pot fi reutilizare sunt necesare, de asemenea, procese de sortare automate și rentabile, astfel încât să fie create fluxuri omogene de materiale textile ce sunt adecvate pentru reciclarea industrială a fibrelor.
Din perspectiva clientului, factorul cultural este semnificativ în determinarea modului în care sunt percepute produsele refolosite. Pentru unii consumatori purtarea articolele refolosite sau ‘vintage’ poate fi considerată drept originalitate, în timp ce pentru alții, calitatea sau imaginea “ieftină” acționează ca o barieră. De asemenea, în ciuda prețurilor de vânzare mai mici, costul total al procurării produselor second-hand crește atunci când avem în vedere timpul și efortul pe care clienții le alocă pentru a găsi ceea ce doresc. Articolele de îmbrăcăminte second-hand sunt oferite de obicei într-o singură mărime și culoare, fără opțiunea de a comanda în funcție de necesități. Platforme on-line pentru produsele ce se vor reutiliza, care să asigure punerea facilă în contact a potențialilor clienți cu firmele care vând cu amănuntul, de exemplu prin combinarea stocurilor diferitelor magazine, ar putea ușura obstacolul căutării produselor potrivite. În ceea ce privește donarea articolelor uzate pentru reutilizare prin intermediul organizațiilor de caritate, consumatorii sunt uneori reticenți, deoarece există o anume lipsă de transparență cu privire la traseul urmat de îmbrăcămintea pe care au donat-o. De asemenea, consumatorii au dificultăți în a distinge în mod adecvat între textilele refolosibile și cele ce nu mai pot fi utilizate. Creșterea gradului de conștientizare a consumatorilor și a tipurilor de sisteme de colectare convenabile pot încuraja consumatorii să predea deșeurile textile. Unele magazine online își vând mărfurile în ambalaje returnabile, care pot fi utilizate de clienți pentru returnarea textilelor vechi în vederea reciclării (Repack, repack.com).
Referințe și informații suplimentare:
Raport Eionet - ETC / WMGE 2021/
https://www.eionet.europa.eu/etcs/etc-wmge/products/business-models-in-a-circular-economy
Urmăriți-ne în fiecare joi, pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de facebook al ADRBI sau pe e-mail.
Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.
Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistenţă şi Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti