20 mai 2021 - Modele de afaceri in tranzitia catre o industrie textila circulara (2)
Modele bazate pe accesul la funcționalitatea produsului
O altă modalitate către o circularitate sporită în industria textilă, și nu numai, se concentrează pe trecerea de la „proprietate” la „acces”. În acest caz, modelele de afaceri oferă servicii care răspund nevoilor unui client, fără a fi necesar ca produsul să ajungă să fie deținut în proprietatea acestuia. Aceste modele au potențialul de a reduce cererea de produse noi, în timp ce intensitatea cu care produsele sunt folosite este sporită prin utilizare partajată și reutilizare.
Modelul de acces la funcționalitatea produsului determină companiile care oferă astfel de servicii să se concentreze pe produse durabile și reparabile, de calitate superioară, care nu necesită intervenții și înlocuiri frecvente. În cazul închirierii și partajării, produsele trebuie să supraviețuiască uzurii prin folosirea lor de către mulți utilizatori și trebuie să fie ușor de curățat și întreținut. De asemenea, potențialul de reciclare și de reutilizare ulterioară în diferite ale scopuri este un factor important pentru succesul modelului de afaceri, deoarece conservă valoarea produsului și reduce substanțial costurile de management al deșeurilor (Lindström Group, lindstromgroup.com/ro/) .
Astfel de modele sunt folosite în relația ‘business-to-business’. Unele companii oferă servicii de leasing îmbrăcăminte de lucru sau alte produse textile necesare pentru diverse industrii, restaurante și spitale, sau produse cu perioade de utilizare mai lungi, cum ar fi covoarele, draperiile etc. pentru decorarea interiorului clădirilor. Serviciile de bază de leasing sunt oferite împreună cu servicii complementare de întreținere și reparații.
Din perspectiva modelelor ‘business-to-consumer’, a apărut o nouă tendință – se acordă o importanță mai mică proprietății ca simbol al statutului social. Astfel, s-a deschis calea pentru așa numitele ‘biblioteci de îmbrăcăminte’, sisteme de închiriere - împrumut pentru cele mai populare mărci sau pentru haine pentru copii (Lena Library, lena-library.com, My Wardrobe HQ, mywardrobehq.com, Bundlee, bundlee.co.uk/pages/clothes).
Dezvoltarea și implementarea unui model de afaceri bazat pe accesul la funcționalitatea produsului se confruntă, însă, cu mai multe provocări.
În primul rând, reprezintă o schimbare fundamentală în rolul și activitățile cheie ale companiilor. Accentul trece de la producerea și vânzarea de produse specifice modelului tradițional liniar la furnizarea de servicii. Închirierea lenjeriei de pat și a prosoapelor către spitale, de exemplu, nu presupune doar furnizarea produselor, ci include și logistica de preluare, sortare, urmărire stocuri, activități de spălătorie, control al calității, reparare și înlocuire, precum și manipularea adecvată a deșeurilor.
Mai mult decât atât, crearea unui astfel de model necesită o investiție inițială semnificativă. Costurile inițiale pentru crearea de stocuri de sortimente diverse sunt mari, iar costurile de operare pentru întreținere, reparații și logistică nu sunt deloc de neglijat. Durata de recuperare a investiției este mai lungă, deoarece tarifele percepute pentru utilizare sunt repartizate în timp. Principalul dezavantaj al ‘bibliotecilor de îmbrăcăminte’ sau al altor servicii de închiriere este timpul îndelungat de dezvoltare a unei baze de clienți ‘membri’ suficient de mare. De aceea, ’bibliotecile de îmbrăcăminte’ nu sunt numeroase. Țări precum Germania, Olanda, Belgia, țările nordice și Regatul Unit sunt cele în care s-au dezvoltat astfel de modele de afaceri, dar în număr foarte limitat. Principala clientelă este formată din femeile tinere, care trăiesc în mediul urban. Susținerea modelului tip ‘bibliotecă’ este o provocare și multe inițiative nu rezistă în timp. Adesea, serviciile bazate pe acces sunt profitabile numai în paralel cu modelele tradiționale de vânzare, permițându-le companiilor să facă diferența între diverse segmente de clienți și să facă față concurenței (Lena Library; My Wardrobe HQ).
Stimulente, precum acordarea de finanțări companiilor care dezvoltă astfel de modele de acces, ar putea permite depășirea fazei inițiale a investiției ridicate și a duratei lungi de recuperare a acesteia. În mod ideal, astfel de scheme de finanțare ar trebui să fie susținute de programe de mentorat sau coaching pentru asistență și consiliere în afaceri.
Modelele bazate pe acces pot fi circulare în anumite condiții. O evaluare a ciclului de viață al unui sistem de tip ‘bibliotecă de îmbrăcăminte’ a arătat că există potențiale beneficii pentru mediu, atâta timp cât durata de viață a hainelor este substanțial prelungită și are ca rezultat reducerea consumului de haine în general. Există riscuri de consumuri suplimentare, cum ar fi închirierea hainelor create de designeri renumiți, la care cea mai mare parte a consumatorilor nu ar avea acces din cauza prețului ridicat, sau închirieri frecvente pentru a ține pasul cu moda. În plus, logistica implicată ar putea duce la emisii suplimentare generate de transport.
Deoarece produsele sunt deținute de compania care oferă serviciile, produsele pentru care perioada de închiriere s-a încheiat sunt returnate acesteia. În funcție de tipul de produs și de starea în care se află, acesta poate fi pregătit pentru un nou contract de închiriere, vândut pe piața second-hand sau pregătit pentru reciclare. Așadar, pe de altă parte, companiile care își bazează activitatea pe modele de acces ar putea deveni mari furnizori de deșeuri textile pentru industriile de colectare și reciclare: volumele lor sunt mai mari, calitatea este mai omogenă și istoricul ciclului de viață al produselor mai transparent, ceea ce transformă produsele provenite dintr-un astfel de model de afaceri într-o sursă mai ușoară de reciclare a materialelor. Unele companii, ca alternativă la comercializarea produselor, oferă servicii de leasing cu înlocuirea produsului și preluarea deșeurilor pentru reciclare. (de exemplu, Carpet LeaseTM by Desso, desso.ro sau Evergreen Services Agreement by Interface, interafce.com).
Este de menționat că scalarea acestor modele este încă destul de limitată. O soluție este folosirea inovațiilor IT care pot sprijini extinderea modelelor bazate pe acces. Dezvoltarea de platforme on-line foarte prietenoase cu utilizatorul, care facilitează punerea în contact, partajarea, schimbul sau închirierea/împrumutul este un astfel de exemplu. De asemenea, folosirea tehnologiei avansate permite monitorizarea produselor în faza de utilizare și oferă posibilitatea optimizării transportului și minimizării costurilor.
Schimbarea fundamentală a mentalității în rândul consumatorilor pentru trecerea la tiparele de consum bazate pe accesul la servicii de partajare și reutilizare în loc de achiziționarea produsului în sine, rămâne, în continuare, o altă provocare.
Referințe și informații suplimentare:
Raport Eionet - ETC / WMGE 2021/2 53
https://www.eionet.europa.eu/etcs/etc-wmge/products/business-models-in-a-circular-economy
Urmăriți-ne în fiecare joi, pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de facebook al ADRBI sau pe e-mail.
Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.
Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistenţă şi Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti