19 octombrie 2023 - “The Big Food Redesign Challenge” - O competitie pentru o industrie alimentara sustenabila
Designul alimentar modelează ceea ce mâncăm, ce ingrediente sunt cultivate și cum sunt produse alimentele. Deciziile de proiectare influențează conceptul, gustul, textura, prețul, starea nutrițională și ambalajul.
Designul circular pentru alimente se referă la regândirea conceptelor de produs, de selecție a ingredientelor și de aprovizionare, precum și de ambalare, concomitent cu punerea naturii în centrul acestor decizii. Este vorba despre dezvoltarea produselor alimentare care regenerează natura, restabilesc biodiversitatea, îmbunătățesc sănătatea solului și previn risipa. De asemenea, proiectarea circulară ne poate ajuta să combatem schimbările climatice și poluarea.
Designul circular este punctul de plecare pentru economia circulară în care produsele și materialele sunt concepute pentru a fi circulate. Sistemul circular este inspirat din lumea naturală – în natură, nu există deșeuri, totul face parte dintr-un ciclu interconectat care se regenerează constant. Așadar, aducerea alimentelor în economia circulară înseamnă că putem sprijini restabilirea ciclului naturii, dezvoltarea biodiversității, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a poluării.
Fundația Ellen Macarthur a lansat proiectul “The Big Food Redesign Challenge”, la care sunt invitate să participe afacerile pe întreg lanțul valoric, indiferent de mărime, din domeniul alimentar.
Proiectul își propune să catalizeze și să inspire industria alimentară să producă alimente mai sănătoase pentru consumatori și mediu. Lansat în iunie 2023, proiectul se va derula pe o perioadă de 2 ani și va prezenta, la sfârșitul acestuia, produse alimentare de succes care au fost create folosind principii de design circular. În perioada de implementare, proiectul propune descoperirea unor căi de succes pentru ca întreprinderile să adopte designul alimentar circular.
Pentru participanți, proiectul “The Big Food Redesign Challenge” este împărțit în trei faze: (1) faza de proiectare, (2) faza de producție și (3) faza de prezentare.
Faza de proiectare
Această fază a început în iunie 2023 și se concentrează pe învățare, colaborare cu lideri din industrie și proiectare a viitoarelor produse alimentare, susținute de acces la resurse prin platforma HowGood’s Latis. Această platformă conține cea mai amplă bază de date privind sustenabilitatea produselor alimentare din lume. Prin intermediul platformei se analizează instantaneu impactul ecologic și social al produselor unei companii. De asemenea, se facilitează luarea deciziilor interfuncționale, urmărirea atingerii obiectivelor și țintelor de marketing prin accesul la informații despre sustenabilitate susținute de date pentru peste 33.000 de ingrediente.
Această fază a început cu o serie de webinare și este menită să inspire și să sprijine organizațiile participante să proiecteze produse alimentare sustenabile.
La sfârșitul fazei de proiectare, participanții sunt invitați să trimită până la cinci idei de design de produs care vor fi punctate folosind criterii specifice proiectului “The Big Food Redesign Challenge”. Ideile de design de produse care îndeplinesc cu succes aceste criterii și prezintă cele mai bune moduri de a încorpora designul circular alimentar vor fi invitate în a doua fază.
Faza de producție
Această fază, care va incepe în 2024, oferă oportunitatea pentru dezbateri amănunțite și prezentari de produse. Un al doilea proces de notare, folosind aceleași valori ca în faza de proiectare – cu accent pe captarea informațiilor suplimentare la nivel de firmă bazate pe principiile holistice ale cadrului Global Farm Metric – va avea loc.
Dacă sunteți un IMM și sunteți invitat în faza de producție, puteți fi, de asemenea, invitat să aplicați pentru un grant care să vă sprijine financiar călătoria spre a face ca alimentele concepute cu grijă pentru mediu să devină normă.
Faza de prezentare
Această fază va celebra produsele “Challenge” de succes prin activități de comunicare, o ceremonie de premiere și oportunități de plasare pe piață prin intermediul unor retaileri care susțin proiectul. Faza va începe spre sfârșitul anului 2024 și se va implementa în 2025.
Criteriile „Big Food Redesign Challenge”
Aplicarea principiilor economiei circulare trebuie avute în vedere în toate dimensiunile designului alimentar, de la conceptul de produs, la selecția ingredientelor și alegerea surselor acestora până la ambalarea produsului. Rezultatul va genera performanțe economice cu beneficii substanțiale pentru mediul înconjurător.
Un produs care îndeplinește criteriile „Big Food Redesign Challenge” se va alinia acestui cadru și, prin urmare, va putea demonstra că:
- majoritatea ingredientelor provin din sisteme de producție care indică efectele regenerative pentru natură;
- produsele îndeplinesc cel puțin una dintre celelalte trei oportunități identificate în proiectarea circulară pentru cadrul alimentar (utilizarea de ingrediente reciclate, diversitate și impact negativ redus asupra mediului);
- ambalajul nu conține materiale care sunt problematice și respectă cât mai multe dintre principiile economiei circulare.
Firmele doritoare se pot înscrie în continuare în cadrul proiectului “The Big Food Redesign Challenge”, chiar dacă termenul limită pentru prima fază este depășit.
Informații suplimentare și referințe
https://www.ellenmacarthurfoundation.org/the-big-food-redesign-challenge/overview
Urmăriți-ne în fiecare joi pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe pagina de Facebook a ADRBI sau pe e-mail.
Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.
Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistență și Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.
Pentru detalii privind activitățile noastre și serviciile oferite, vă rugăm să trimiteți mesaj la: imm@adrbi.ro.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti