13 octombrie 2022 - Transparenta si trasabilitate
Guvernele recunosc din ce în ce mai mult rolul fundamental al transparenței și al trasabilității mărfurilor comercializate pe piețele globale. Stă în puterea întreprinderilor și a consumatorilor să facă alegeri mai responsabile pentru protejarea mediului. Au existat acțiuni limitate în acest domeniu până în prezent. Cu toate acestea, schimbarea începe să apară.
În Uniunea Europeană, Pașaportul pentru produse digitale este propus ca parte a inițiativei pentru produse sustenabile și ca una dintre acțiunile cheie în cadrul Planului de acțiune pentru economia circulară. Scopul acestei inițiative este de a pune bazele pentru introducerea treptată a unui pașaport digital pentru produse în cel puțin trei lanțuri valorice cheie până în anul 2024, care să includă sectorul textilelor, construcțiilor, bateriilor pentru vehicule industriale și electrice. Apoi, cel puțin încă unul, cum ar fi cel pentru consum, electronice sau ambalaje.
Obiectivele Pașaportului pentru produse digitale în economia circulară sunt menite să sprijine producția durabilă, să permită tranziția digitală, să ofere noi oportunități de afaceri actorilor economici, să sprijine consumatorii să facă alegeri sustenabile și să permită autorităților să verifice respectarea obligațiilor legale.
Pașaportul își propune să permită actorilor-cheie din lanțul de aprovizionare să identifice cele mai importante informații despre realizarea și posibilitatea de reutilizare a fiecărui produs, dar și despre tratarea corespunzătoare în instalațiile de gestionare a deșeurilor pentru a recupera materiale valoroase și, în cele din urmă, despre posibilitatea de reducere la minimum a emisiilor de CO2.
Pașaportul pentru produse digitale este o soluție menită să coordoneze și să simplifice procesele de date. Cu sprijinul standardelor globale deschise și instrumentelor potrivite, are potențialul de a:
- limita întreruperea fluxului de date de-a lungul lanțurilor de aprovizionare;
- facilita schimbul de date și informații despre produse și a activa datele interoperabile;
- susține creșterea economică ca rezultat al oportunităților legate de accesul mai larg la date privind utilizarea produsului, originea și caracteristicile lanțului de aprovizionare;
- sprijini consumatorii în alegeri prin îmbunătățirea transparenţei;
- permite managementului organizațiilor, prin utilizarea tehnologiei avansate, să creeze, să implementeze și să controleze economia circulară.
Pentru a concretiza inițiativa, Comisia Europeană a introdus, în martie anul acesta, conceptul de pașaport de produs digital ca parte a propunerii de reglementare privind proiectarea ecologică pentru produse sustenabile. Proiectarea produselor determină până la 80 % din impactul asupra mediului al unui produs, pe durata ciclului de viață al acestuia. Propunerea stabilește noi cerințe care să asigure faptul că produsele sunt mai sustenabile, fiabile, reutilizabile, modernizabile, reparabile, mai ușor de întreținut, de recondiționat și de reciclat, precum și eficiente din punct de vedere energetic și din punctul de vedere al utilizării resurselor. Toate produsele reglementate vor avea pașapoarte digitale ale produselor. Acest lucru va facilita repararea sau reciclarea produselor și va facilita urmărirea de-a lungul lanțului de aprovizionare a substanțelor care prezintă motive de îngrijorare. Se poate introduce și etichetarea. Propunerea conține, de asemenea, măsuri menite să pună capăt practicii distrugerii bunurilor de consum nevândute, precum și să extindă achizițiile publice verzi și să ofere stimulente pentru produsele sustenabile.
Informații suplimentare și referințe
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Deloitte_I_GS1_I_Impact_of_international_open_standards_on_circularity_in_Europe_.pdf https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022DC0140&qid=1649112555090
Urmăriți-ne în fiecare joi, pe pagina de web a ADRBI secțiunea “B2Transition – tranziția către o afacere sustenabilă și digitală. Campanie de comunicare și sprijin pentru IMM”, pe contul de facebook al ADRBI sau pe e-mail.
Împreună cu dumneavoastră vom face și noi tranziția spre viitoarea Europă.
Materialele de informare sunt realizate de către Biroul de Asistență și Sprijin pentru IMM din cadrul ADRBI.
Pentru detalii privind activităţile noastre şi serviciile oferite, vă rugăm să trimiteţi mesaj la: imm@adrbi.ro.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti