9-10 octombrie 2024 - Al treilea eveniment de schimb de experienta in cadrul proiectului EMBRACER


Echipa Departamentului Dezvoltare și Asistență Programe (DDAP) împreună cu stakeholderi importanți din regiunea București-Ilfov, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară - TPBI și Ecotrans STCM au participat la cel de-al treilea eveniment de schimb de experiență în cadrul proiectului EMBRACER, organizat de JUDU, în perioada 9-10 octombrie 2024, în Vilnius, Lituania.

Principalul obiectiv al evenimentului a fost "Regândirea integrării modale dintre transportul public și mobilitatea partajată, conectată și autonomă", cu accent pe proiectul pilot implementat in Vilnius - autobuzul cu conducere autonomă.

Autobuzul autonom, parte a inițiativelor de mobilitate inteligentă promovate de JUDU, este proiectat pentru a circula fără intervenția unui șofer, folosind tehnologii avansate de navigație și siguranță. Partenerii proiectului au avut ocazia să observe cum vehiculul se adaptează la condițiile reale de trafic, demonstrând potențialul acestor tehnologii de a reduce aglomerarea, de a spori siguranța rutieră și de a contribui la un mediu urban mai prietenos cu mediul.

În plus, această vizită de studiu a oferit participanților o înțelegere mai profundă a provocărilor și beneficiilor implementării unui astfel de sistem autonom, subliniind rolul crucial pe care aceste tehnologii îl vor juca în viitorul mobilității, atât în Vilnius, cât și în alte regiuni interesate de adoptarea unor soluții similare. Experiența practică a autobuzului autonom a adus un plus de valoare evenimentului, deschizând discuții despre potențialul integrării mobilității autonome în peisajul urban și interurban din Europa.

Ziua de  09 octombrie 2024 a fost dedicată următoarelor activități: prezentarea proiectului și a bunelor practici, organizarea unei sesiuni concentrate pe “Construirea ecosistemelor de mobilitate durabilă: perspective urbane și rurale” și a unui Atelier de Construire a Capacităților, concentrat pe procesul de reconstruire a transportului: transport public, mobilitate partajată și soluții de mobilitate autonomă.

Sesiunea de deschidere a fost realizată de reprezentantul departamentului de Mobilitate JUDU și de reprezentantul Municipalității din Vilnius, care au prezentat succint programul evenimentului. Lecțiile cheie identificate în concordanță cu obiectivul principal al proiectului au fost prezentate de coordonatorul proiectului Jorge Bandeira, din cadrul Universității din Aveiro, împărtășind bunele practici privind conectivitatea rurală, navetele automate fără șofer, planul de mobilitate, biletele unificate pentru transportul feroviar și Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).  Partenerii noi -discovery parteners- au avut oportunitatea de a prezenta situația lor regională din Novi Pazar - Agenția de Dezvoltare Regională Sandžak – Serbia și din Lviv - Consiliul Orașului Lviv – Ucraina.

În cadrul atelierului tematic „Construirea ecosistemelor de mobilitate durabilă: perspective urbane și rurale”, au fost prezentate următoarele:

  • Reprezentantul organizației JUDU a prezentat evoluția transportului public din Vilnius, subliniind că orașul se extinde rapid și necesită îmbunătățiri pentru a răspunde cerințelor clienților. Printre priorități se numără flota nouă, ajustările de rute și orare, creșterea frecvenței și introducerea autobuzelor electrice până în 2028, alături de noi infrastructuri care vor spori accesibilitatea transportului public.
  • Darren McAdam-O'Connell, de la Transport & Mobility Forum, Cork, a împărtășit experiența sa de călătorie durabilă din Irlanda în Portugalia, evidențiind bucuriile și provocările întâlnite, întrucât majoritatea infrastructurilor par a fi concepute pentru mașini. A subliniat că mobilitatea durabilă devine mai dificilă când trebuie să călătorești din mediul urban în cel rural sau dintr-o țară în alta, și că detaliile mici pot avea un impact major.
  • Alessandro Bordigoni a prezentat evoluția Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) din Città Metropolitana di Cagliari, care se îmbunătățește printr-o campanie de conștientizare și promovare ce include evenimente diverse, implementarea aplicației MuVo și o monitorizare constantă. Un accent major este pus pe Biciplan, aflat în faza de consultare, și pe Planul de Servicii Minime, care asigură accesul tuturor cetățenilor la servicii.
  • Situația mobilității în Coimbra a fost prezentată de Tiago Cardoso. Schimbarea comportamentului rezidenților în ceea ce privește folosirea zilnică a transportului public este dificilă. Autoritățile din Coimbra lucrează din greu pentru a îmbunătăți rețeaua de transport și pentru a împinge spre soluții durabile.

 

Sesiunea de după amiază a fost dedicată Atelierului de Consolidare a Capacităților  (Capacity Building Workshop) privind „Reconstruirea transportului: transport public, mobilitate partajată și soluții de mobilitate autonomă”. Aici au fost prezentate următoarele probleme:

  • Universitatea Tampere împreună cu Remoted, au împărtășit lecțiile învățate în Finlanda despre mobilitatea autonomă. Încrederea, siguranța și securitatea sunt cele mai importante aspecte identificate în acțiunea pilot desfășurată de Universitatea din Tampere. Elementele cheie care determină folosirea autobuzelor autonome sunt: încrederea în șoferi și în tehnologie.
  • Un exemplu concret de infrastructură de transport bine dezvoltată a fost prezentat de echipa Aufbauwerk Region Leipzig GmbH. Aceștia au explicat cum regiunea dispune de o infrastructură de transport bine dezvoltată, în special în zona de nord, ceea ce contribuie semnificativ la îmbunătățirea conectivității și la dezvoltarea mobilității autonome. Proiectul Absolut joacă un rol pionier în această nouă eră a mobilității autonome.
  • Tts Italia/inBlenda, a prezentat o abordare inovatoare pentru creșterea încrederii și acceptării în vehiculele automatizate (CCAM). Cazul de utilizare 3 din proiectul AI4CCAM explorează modul în care utilizatorii rutieri vulnerabili (VRU) interacționează cu vehiculele conectate și automatizate (CAV) în diferite scenarii de trafic. Prin măsurarea indicatorilor fiziologici, AI4CCAM evaluează schimbările în acceptarea utilizatorilor, contribuind la îmbunătățirea interacțiunilor viitoare dintre CAV și VRU.

Ziua de 10 octombrie 2024 a continuat cu partea a doua a Atelierului de consolidare a capacităților privind „Reconstruirea transportului: soluții de transport public, mobilitate comună și mobilitate autonomă”, unde participanții au putut afla mai multe detalii despre:

  • Sistemele de Transport Inteligente în zona București-Ilfov, implementate de TPBI, se concentrează pe proiecte de integrare a mobilității, cu obiectivul de a implementa Mobility as a Service (MaaS) până anul viitor. Un accent deosebit a fost pus pe prezentarea sistemului inteligent de transport public implementat în regiune, oferind un exemplu concret de colaborare între TPBI și ECOTRANS, operatorul care asigură transportul public local pentru locuitorii din Chitila, Mogoșoaia și București
  • Experiența dobândită în faza de pregătire a SUMP, realizările de până acum și următorii pași în Ljutomer, Slovenia, a fost prezentată de reprezentanta Agenției de Dezvoltare Sinergija. Aceasta a explicat modul în care orașul lucrează la cea de-a treia generație a planului de mobilitate durabilă, îmbunătățind rețeaua de transport public și opțiuni și la cerere servicii de transport, încercând să reducă utilizarea mașinilor private.

Ziua s-a încheiat cu o vizită de studiu în Vilnius, care a oferit invitaților proiectului EMBRACER_InterregEurope o oportunitate unică de a experimenta direct autobuzul autonom testat de JUDU în cadrul unui proiect pilot. Această experiență a fost un moment de referință pentru participanți, care au avut șansa să vadă în acțiune o soluție inovatoare de transport, ce ar putea redefini mobilitatea urbană.

Pentru mai multe detalii puteți accesa: https://www.interregeurope.eu/embracer


Galerie foto

ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti

contacteaza-ne la
contact@adrbi.ro