Slovenia – Analiza factorilor ce influenteaza achizitia de vehicule electrice
De ce rămâne Slovenia în urmă în atingerea obiectivelor privind trecerea la vehicule electrice atunci când vine vorba de mașinile personale?
Obiectivul sloven, stabilit în conformitate cu UE în Strategia pentru combustibili alternativi, este de a atinge până în 2030 numărul de aproximativ 130.000 de vehicule electrice și 70.000 de vehicule hibride. Conform acestui plan, Slovenia ar fi trebuit să dispună, până la sfârșitul anului 2020, de 5.311 de vehciule electrice și de 6.033 de vehicule hibride. La 31 decembrie 2020, informaţiile din registrul înmatriculărilor de autovehicule, publicat de Ministerul Infrastructurii, prezintă 3.678 vehicule electrice și 944 vehicule hibride.
De ce Slovenia nu atinge obiectivele stabilite? Chiar dacă în acestă etapă nu există într-adevăr un răspuns clar și cel mai întâlnit ar indica prețul ridicat al vehiculelor electrice, sunt şi alți indicatori interesanți care merită analizaţi.
În ultimii ani, stimulentele naționale în Slovenia pentru vehicule electrice și hibride au scăzut de la 7.500 EUR pentru un autoturism electric nou, la 4.500 EUR sau au fost eliminate, în cazul vehiculelor hibride. Este adevărat că și schimbarea pozitivă a avut loc, iar persoanele fizice pot obține o subvenție pentru maşinile electrice în valoare de 3.500 EUR. În plus, a fost eliminată o taxă la achiziționarea vehiculelor electrice, care este uzuală pentru autoturismele cu motoare tipice, cu ardere internă. Pot aceste modificări să compenseze subvenția redusă? Pentru clientul din clasa medie, o achiziție de vehicul electric în comparație cu o mașină cu combustibil fosil reprezintă încă un cost ridicat.
Slovenilor le place să ia ca exemplu Germania și să compare politicile germane cu cele slovene. În ceea ce privește stimulentele financiare pentru vehicule electrice, una dintre revistele de specialitate slovene, Finance, a prezentat oficial un studiu care ar putea oferi un indiciu asupra motivului pentru care vehiculele electrice s-ar putea vinde mai repede în Germania decât în Slovenia.
Pentru Fiat 500e electric, clientul sloven va plăti cu 50% mai mult decât cel german. Trebuie luat în considerare faptul că în Germania există și un nivel de trai mai ridicat - PIB pe cap de locuitor mai mare. Fiat 500e, având în vedere dimensiunea și gama sa, este surprinzător de scump. Prețul de listă în Slovenia variază de la 35.000 la 39.000 EUR. Pentru varianta de Fiat 500e cu baterie de 37,3 kWh și autonomie de 320 km la o încărcare completă, costurile pe care clientul sloven le va plăti sunt de 29.440 EUR după subvenții și reducerea de 3% de la dealeri. Prețul de listă al aceleiași mașini în Germania este de 29.950 EUR. Subvenția națională este de 6.000 EUR, iar subvenția sau o reducere a dealerului Fiat este de 4.710 EUR, costul de documentare și transport este de 750 EUR, clientul german plătind în final 19.950 EUR.
Pentru aproximativ 29.440 EUR, un client sloven primește mult mai multe opțiuni de mașini dacă se uită la mașinile cu combustibil fosil. Volkswagen Passat Business 2.0 TDI este vândut cu 29.518,81 EUR de un dealer oficial, Škoda Octavia Style, benzină, costă de la 21.120 EUR, acestea fiind mașinile pe care slovenii ar intenţiona să le utilizeze drept variante.
Cele scrise mai sus ar confirma că motivul rămânerii în urmă în trecerea la vehicule electrice constă de fapt în preț.
Unii ar susține că prețul vehiculelor electrice ar trebui luat în considerare într-un mod diferit. Ceea ce pare un cost adiţional ridicat la achiziționarea unui vehicul electric nou, economiiile realizate prin încărcarea vehiculului electric la domiciliu, prin costuri mai mici de înmatriculare datorate lipsei taxelor și prin costurile de întreținere reduse, reprezintă o realitate incontestabilă. Deși este adevărat că există mai puține piese care trebuie schimbate, cum ar fi nu mai există filtre pentru particule, nu se schimbă uleiul, nu se remediază erori de ambreiaj, schimbarea mai puțin frecventă a plăcuțelor de frână, există încă alte costuri de întreținere: filtrele de aer condiționat, discurile de frână ruginesc mai repede, componentele electrice pot funcționa defectuos, costul imprevizibil al schimbării sau reparării bateriei după garanție și toate echipamentele mici care sunt consumate pe orice mașină. Slovenilor le place să-și ducă mașinile în atelierele de reparații neoficiale, deoarece sunt mult mai ieftine decât reprezentanţele auto de marcă sau chiar își repară singuri mașinile. Dacă cineva nu este expert în întreținerea mașinilor electrice, este foarte recomandat ca vehiculele electrice să fie duse la distribuitorul oficial pentru întreținere.
Costul de încărcare în Slovenia este cunoscut a fi scăzut, mai ales dacă un proprietar își poate încărca vehiculul acasă în timpul nopții.
ADRBI
Str. Mihai Eminescu nr. 163, etaj 2, sector 2 Bucuresti